ARGUMENT


Programul “AFTER SCHOOL” pentru  copii defavorizati si nu numai este un serviciu  adus comunităţii.
Proiectul  nostru  oferă  copiilor  servicii  de  îngrijire  după  terminarea  orelor  de şcoală, programe  educative,  asistenţă  sociopedagogică,  temele  date  pentru  acasă  şi activităţi  recreative .
Activitatea noastră va fi un adaos educaţional. De aceste servicii beneficiază copiii defavorizati si copiii proveniţi din familii ce  nu au  în grija cui să  lase copiii  după  terminarea  programului zilnic şcolar şi pe  perioada  vacanţelor, care vor pentru  copiii  lor o alternativă  de a fi supravegheaţi de personal cu pregătire  specială, într-un  cadru  de  grup care  poate  stimula capacitatea lor de relaţionare interpersonală cu cei de aceeaşi vârstă dar şi cu vârste diferite , etc.
Elementele de bază ale educaţiei propuse în cadrul programului „Şcoala după şcoală” vizează îmbunătăţirea competenţelor sociale, nivelul cooperarii, nivelul comunicării verbale şi nonverbale şi nivelul creativităţii prin:
►Procesul de învăţare prin joc;
►Participarea copilului la alegerea activităţilor şi a jocurilor;
►Organizarea adecvată a ambientului educativ;
►Flexibilitatea strategiilor de predare-învăţare.
Principalele activităţi :
-         servicii de îngrijire a copilului (hrănire, securitate) ;
-         servicii alternative de educaţie  prin asigurarea continuităţii educaţiei formale
(efectuarea temelor pentru acasă) ;
-         activităţi recreative ;
Etapele implementării proiectului :
-         Inchirierea unei locatii
-         Stabilirea echipei de lucru şi a atribuţiilor  fiecărui membru al echipei;
-         Amenajarea şi dotarea corespunzătoare a spaţiilor ;
-         Informarea personalului din instituţie  privind  scopul proiectului;
-         Informarea comunităţii asupra noilor servicii create ;
-         Selectarea persoanelor care îndeplinesc condiţiile pentru a-şi desfăşura
activitatea profesională în cadrul serviciilor alternative nou create;
-         Stabilirea principiilor, metodelor şi tehnicilor de lucru;
-         Evaluarea  cererilor şi selectarea beneficiarilor conform criteriilor prevăzute ;
-         Desfăşurarea activităţilor zilnice în cadrul centrului ,,Şcoala după şcoală’’ ;
-         Monitorizarea evoluţiei fiecărui copil înscris;
-         Evaluarea periodică a serviciului înfiinţat prin prisma rezultatelor  obţinute;
Programul ,,After School’’, ca serviciu de prevenire a neglijarii copilului şi  asigurarea  continuării  educaţiei  formale  are  un  caracter  preponderent educativ .
Obiectiv general:
Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor alternative de educaţie prin oferta Programului ,, After School’’ ce  va  găzdui  copiii  după  orele  de  curs, în vederea petrecerii în siguranţă, util şi plăcut, a timpului liber.
Obiective specifice
-         Furnizarea de servicii educaţionale specializate informale şi nonformale care
să amelioreze comportamentul de adaptare şcolară.
-         Asigurarea unui cadru securizat de petrecere a timpului liber;
-         Prevenirea neglijării copilului şi a problemelor de adaptare şcolară ;
-         Integrarea mai rapidă în programul şcolar prin creşterea adaptabilităţii la acest
tip de mediu.
-         Creşterea gradului de accesibilitate al familiilor care doresc alternative mai
bune pentru îngrijirea şi educarea copiilor.
-         Realizarea unei campanii de informare şi promovare a proiectului în
comunitate;
-         Sensibilizarea comunităţii faţă de problematica nevoii copilului de a fi asistat
în a-şi forma deprinderi dezirabile de petrecerea timpului liber, de a învăţa, de a se comporta, de a socializa, de a accepta diversitatea;
-         Schimbarea percepţiei comunităţii asupra problemelor elevului  din familia
prea ocupată;
-         Micşorarea factorilor generatori de situaţii de risc;
-         Optimizarea psihocomportamentală a copilului, prin folosirea activităţilor de
grup şi a unor metode  art-terapeutice.
-         Stimularea şi  dezvoltarea  stimei de sine, a conştiinţei propriei identităţi, a
comunicării interpersonale şi a relaţionării.
Nevoi prioritare
►Acodarea de soluţii alternative de petrecere a timpului liber, evitarea neglijării copilului .
Rezultă nevoia stringentă de dezvoltare a unor servicii alternative de protecţie şi educaţie (de tipul programului after school).
►Diversificarea modalităţilor de intervenţie pentru evitarea neglijării a problemelor de tipul neadaptării şi eşecului şcolar.
Se identifică :
Nevoia de a dezvolta şi diversifica serviciile de tipul celor asigurate în cadrul programului after school, servicii pedagogice, suportive, de îngrijire.
Nevoia de a creşte accesibilatea  serviciilor de către beneficiari.
Nevoia de a atrage resursa umană specializată în domeniul asistării  copilului.
Nevoia de a informa şi sensibiliza comunitatea în vederea eliminării prejudecăţilor  cu privire la legătura dintre modalitatea petrecerii timpului şi comportamentul copilului.
Activităţile educative realizate sub coordonarea cadrelor specializate constau în :
-         integrarea copilului în programul zilnic,
-         ajutor la efectuarea temelor pentru a doua zi şi a celor suplimentare,
-         organizarea stării de veghe, oferirea de jocuri şi jucării corespunzătoare
vârstei,
-         facilitarea relaţiilor interpersonale dintre copii,
-         dirijarea jocului individual şi colectiv în atmosfera de comunicare stimulativă,
-         supravegherea stării de sănătate,
-         administrarea hranei, respectarea pe cât posibil a unor preferinţe pentru
alimente şi jucării, realizarea igienei personale.
1. Educaţia motrică, intelectuală şi socioafectivă a copilului se va realiza prin :
- dezvoltarea motricităţii generale prin mers şi alergare ;
- dezvoltarea senzorialităţii (văz, auz, tact) şi a capacităţii perceptive ;
- dezvoltarea inteligenţei senzorio-motrice, a capacităţii de înţelegere,
- dezvoltarea capacităţii de comunicare prin stimularea limbajului activ,
- formarea şi lărgirea orizontului cognitiv, dezvoltarea conduitei de explorare a mediului înconjurător,
- formarea conduitei de joc individual şi colectiv,
- socializarea afectivităţii,
- formarea deprinderilor igienice şi de autoservire.
Toate aceste activităţi se vor desfăşura într-o ambianţă plăcută.
Activităţile ludice reprezintă un element de sprijin în educaţie, multe deprinderi şi cunoştinţe fiind dobândite prin joc, iar valorificarea acestui instrument informativ-formativ presupune atribuirea unui conţinut cu finalităţi de dezvoltare a potenţialului de cunoaştere afectiv şi volitiv al personalităţii, având astfel un incontestabil rol terapeutic.
Activităţile de terapie ocupaţională se vor desfăşura individual sau în grup sub îndrumarea personalului specializat utilizând dotările din sala de clasă (jucării, jocuri), obiectivul terapiei ocupaţionale fiind pregătirea progresivă şi raţională a copilului pentru activităţile cotidiene cu grad cât mai mare de independenţă.
2. Activităţile de formare şi dezvoltare a autonomiei personale au caracter permanent şi sunt desfăşurate de personal, pe cat posibil, cu implicarea activă a copiilor în funcţie de vârstă.
3. Menţinerea legăturilor dintre beneficiari se realizează prin desfăşurarea proiectului de parteneriat între părinţi şi Asociatia O PARTE DIN RAI.
4. Evaluarea periodică a copiilor  se va realiza în echipa pluridisciplinară şi îndeplineşte următoarele funcţii :
►De constatare şi apreciere a evoluţiei copiilor în raport cu serviciul, cu faza iniţială;
►De informare asupra modului de realizare a deciziilor adoptate în legătura cu toate aspectele activităţilor desfăşurate ;
►De prevenire (înaintea instalării comportamentelor indezirabile), prin stabilirea şi activarea de alternative în rezolvarea unor probleme ;
►De stimulare – formare a copiilor prin sprijinirea eforturilor lor, acordarea încrederii, corectarea comportamentului ;
►De reglare prin utilizarea feed-back-ului;
5. Activitatea de coordonare, monitorizare şi contabilitate-administrativă  asigură :
►Funcţionarea în condiţii normale a Programului « After School »
►Coordonarea personalului angajat şi a colaboratorilor ;
►Promovarea imaginii serviciului alternativ creat  în exterior, sensibilizarea opiniei publice, atragerea de sponsori şi parteneri, informarea comunităţii, promovarea bunelor practici în vederea producerii efectului de multiplicare ;
►Administrarea bunurilor imobile şi mobile
Programul doreşte să creeze activităţi compensatorii şi recompensatorii pentru copii stabilind  un nivel motivaţional ridicat pentru participarea la activităţi;
►Stimularea curiozitatii, imaginatiei si spontaneitatii.
►Consilierea părinţilor cu scopul de a-i învăţa să-şi înţeleagă copiii, nevoile lor,
petrecându-şi în mod constructiv timpul împreună ;
În paralel există posibilitatea desfăşurării unor cursuri de dans de societate, calculator, pictură (în funcţie de cerere şi posibilităţi).
Exerciţiile suport de desfăşurare a activităţilor vor urmări:
Limbajul, vorbirea (pronunţia şi  tipul de comportament verbal);
►Atitudinile copilului, spontaneitatea şi iniţiativa (opoziţie, pasivitate, cooperare, entuziasm);
►Maniera de relaţionare (opoziţie, spontaneitate, formulare de întrebări, plictiseală, necooperare, detaşare, iritare, tensionare, încordare, plăcere, participare totală ,etc.);
►Adaptarea la situaţiile  propuse, gradul de cooperare şi de atenţie;
►Acţiuni şi mişcări necontrolate (agitaţie, ticuri, mişcări ale ochilor, gurii, mâinilor, picioarelor, corpului);
►Nivelul de anxietate, reacţia în faţa dificultăţilor sau eşecului;
►Comentarii şi răspunsuri la întrebările dirijate;
►Metode spontane de lucru (cum procedează în manipularea obiectelor sau în găsirea de soluţii);
Valoarea adaugată obţinută de pe urma implementării acestui proiect.
Proiectul nostru îşi propune :
- Activităţi de educaţie informală şi nonformală care să amelioreze comportamentul de adaptare şcolară.
- Crearea unei motivaţii optime pentru activitatea (participarea) şcolară.
- Prevenirea comportamentului de eşec şi abandon şcolar.
- Cointeresarea familiei în activităţile de timp liber şi educaţie în scopul ameliorării relaţiei intrafamiliale (copii-adulţi).
- Activitatea de supraveghere şi sprijin în efectuarea temelor şcolare.
- Activităţi recreative de socializare, de petrecere a timpului (excursii, drumeţii, vizite, la obiective turistice).
- Facilitarea integrării şcolii în comunitate  şi medierea  relaţiei părinţi-şcoală în cazul familiilor prea ocupate sau dezinteresate pentru educarea copiilor lor.
- Acest serviciu va fi unul integrat modern şi competitiv crescând astfel valoarea actului educaţional.
- Crează activităţi compensatorii şi recompensatorii pentru copiii stabilind astfel un nivel motivaţional ridicat pentru participarea la activităţile şcolare.
- Activităţi de dobândire a deprinderilor de viaţă independentă şi autonomie personală.
- Vom învăţa copiii să-şi gestioneze singuri un mic buget propriu, precum şi gestionarea timpului liber.
Membrii echipei de implementare vor întocmi documentaţia necesară pentru obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare, în conformitate cu prevederile legale.
►Obţinerea unei săli de clasă dotată corespunzător (mobilată cu pupitre, scaune, catedră, dulapuri).
►Mediatizarea serviciilor oferite în cadrul şcolii prin elaborarea şi distribuirea unor materiale vizuale atractive (pliante, afişe, broşuri decriptive), reuniuni cu părinţii şi profesorii, precum şi prin cooptarea mass-mediei.
►Recrutarea şi pregătirea personalului care va lucra în cadrul programului « Şcoala după Şcoală »
Criterii de selecţie:
- Capacitate organizatorică
- Capacitate decizională
- Asumare de responsabilităţi
- Iniţiativă, umor, discreţie
- Dorinţa de perfecţionare continuă
- Aptitudini de comunicare interpersonală
- Deschidere pentru alternative educaţionale
- Loialitate faţă de angajator ;
- Cunoştinţe în domeniul gospodăriei, tehnicii, manipulării banilor, şi al acordării primului ajutor ;
- Disponibilităţi şi experienţă de comunicare (inclusiv non-verbală) în relaţiile cu copiii;
- Studii medii/studii de specialitate
- Modul de relaţionare cu superiorii, cu colegii, cu alte instituţii/organisme şi modul de relaţionare cu copiii
- Se vor întocmi fişele postului pentru personal plecând de la schema:
- Caracteristici generale ale postului – caracteristici specifice ale postului ;
- Calificări necesare – sarcini principale – gradul postului (se vor adauga criteriile de performanţă).